First Week of Advent

We welcome your participation with our interactive Advent blog and encourage you to Leave a Comment to share your thoughts and reflections.

November 29, 2020

This illumination depicts the first creation narrative found in the Book of Genesis (1:1-2:4a). There are seven vertical panels for the seven days of creation. This is a story of timelessness. It is about the beginning of space and time, but most especially about God’s Providential presence in nothingness, as well as in “everythingness”.

Creation, Donald Jackson, Copyright 2003, The Saint John’s Bible, Saint John’s University, Collegeville, Minnesota, USA. Used by permission.  All rights reserved.


In the illuminations, gold is representative of divinity. The Providential presence increases day by day. Day one is struck through with a thin ribbon of gold–let there be light. This light is the love of God (rather than the sun, which isn’t created until the 4th day).

Day two is illuminated in the second panel with the separation of the waters by the creation of the sky. Day three is made from satellite images of the Ganges Delta. Lush greens characterize a land in which there is no want. Day four depicts the creation of the sun, moon and stars. They function as structures of order in silver and platinum. Day five has a fossil fish stamp. The fish is transparent, indicative of the vulnerability of a newly born fish while a fossil at the same time. It is living, but looks ancient. This panel bursts with life, both in the sea and in the sky.

Day six details the creation of humans with images from Australian aboriginal rock paintings. This is the climax of creation. Male and female are created together to steward creation. The equality of men and women is the taproot of the Bible…from the beginning. Together we are in God’s image. Day seven is the rest of God. It is all gold, calm and shimmering.

What do you make of the statement that the “light” of the first day of creation is God’s Love?

If “light” is synonymous with God’s love, what are the implications for what we perceive as darkness.

What has the enforced restrictions of the pandemic taught us about the value of Sabbath time?

Have I ever reflected on the concept that “all men and women are created “together” to “steward” creation?  Several words jump out – created “together” to “steward” creation!  Does this translation draw me to a new way of thinking – to enlarge my concept of creation and my relationship to all of creation?  To what am I being called through these words?  

Which of these panels do you feel drawn to and why?

How does the Season of Advent inform/engage this time of pandemic for you?

In this illumination, divinity is represented in gold. As you reflect on divinity in this illumination, what does it say to you? What feelings does it evoke?

Patella, Michael (2013-07-11). Word and Image The Liturgical Press. Kindle Edition.
Sink, Susan (2013-10-01). The Art of The Saint John’s Bible The Liturgical Press. Kindle Edition)

La primera semana de Adviento

Agradecemos su participación con nuestro blog interactivo de Adviento y lo alentamos a dejar un comentario para compartir sus pensamientos y reflexiones.

29 de noviembre de 2020

Esta iluminación muestra la primera narración de la creación que se encuentra en el Libro del Génesis (1: 1-2: 4a). Hay siete paneles verticales para los siete días de la creación. Esta es una historia de atemporalidad. Se trata del comienzo del espacio y del tiempo, pero sobre todo de la presencia providencial de Dios en la nada, así como en el “todo”.

 En las iluminaciones, el oro es representativo de la divinidad. La presencia providencial crece cada día. El primer día está marcado con una fina cinta de oro: hágase la luz. Esta luz es el amor de Dios (en lugar del sol, que no se crea hasta el cuarto día)

El día dos es iluminado en el segundo panel con la separación de las aguas en la creación del cielo. El tercer día se realiza a partir de las imágenes del satélite Delta del Ganges. Los verdes frondosos caracterizan una tierra en la que no hay escasez. El cuarto día representa la creación del sol, la luna y las estrellas. Funcionan como estructuras del orden en color plata y platino. El quinto día tiene un sello de un pez fósil. El pez es transparente, indicativo de la vulnerabilidad de un pez recién nacido y al mismo tiempo un fósil. Está vivo, pero parece viejo. Este panel brota con vida, tanto en el mar como en el cielo.

El sexto día detalla la creación de los seres humanos con imágenes de las pinturas pintadas de las cuevas rocosas de los aborígenes australianos. Esta es la culminación de la creación. El hombre y la mujer son creados juntos para proteger la creación. La igualdad de los hombres y las mujeres es el toque divino en la Biblia … desde el principio. Juntos estamos en la imagen de Dios. El séptimo día es el descanso de Dios. Todo es dorado, tranquilo y resplandeciente.

¿Qué opinas de la declaración de que la “luz” en el primer día de la creación es el amor de Dios?

Si “luz” es sinónimo del amor de Dios, ¿cuáles son las implicaciones por lo que percibimos como obscuridad?

¿Qué nos han enseñado las restricciones impuestas por la pandemia sobre el valor del tiempo de reposo?

¿He reflexionado alguna vez sobre el concepto de que “todos los hombres y mujeres” son creados “juntos” para “administrar” la creación? Varias palabras sobresaltan: ¡fuimos creados “juntos” para “administrar” la creación! ¿Me lleva esta traducción a una nueva forma de pensar para ampliar mi concepto de la creación y mi relación con toda la creación? ¿A qué he sido llamado través de estas palabras?

¿A cuál de estos paneles te sientes atraído y por qué?

¿Cómo la temporada de Adviento informa / compromete este tiempo de pandemia para ti?

En esta iluminación, la divinidad está representada en el color dorado. Mientras reflexionas sobre la divinidad en esta iluminación, ¿qué te dice? ¿Qué sentimientos te evocan?

Patella, Michael (11 de julio de 2013). Palabra e imagen, La prensa litúrgica. Versión Kindle. Sink, Susan (1 de octubre de 2013). El arte de la Biblia de San Juan, La prensa litúrgica. Versión Kindle)

8 Comments

  1. I favor panel 7…gold and shimmering, representing the day Divinity paused and enjoyed creation. The Illumination reminds me of Psalm 19 -“the Word of the Lord is more precious than gold, more precious than a hill of purest gold and sweeter than honey”. God’s Incarnate Word is Gold!

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  2. Gracias por tan profunda reflexión. Siete días de la Historia de la creación donde Siempre vemos a Dios presente. Dios interviene con el caos y da paso a la formación de la creación con todos sus elementos, en el orden y el desorden, en la nada y en el todo. Me llama mucho la atención el que la iluminación va mostrando el progreso de cada día en las franjas desiguales simétricamente. No todos los días son iguales, no todos los días hacemos lo mismo. Me llama mucho la atención como representan el primer día y el día #6. Muy interesante sentarse a reflexionar con esta Iluminación y buscar donde veo a Dios cada día…

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  3. The short amount of daylight at this time of year makes the pandemic seem more daunting to me. But knowing that God is ALWAYS with me, even in the my darkest moments, fills me with hope. I just need to pause, breath, and acknowledge his presence. I am lost when I allow my anxiety to obscure him from my awareness. To me, this is an important message during Advent.

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  4. Oh so many answers to the questions. The first panel is darkness with a stream of gold, perhaps this is God’s way of introducing us to Him a little at a time as the world is just being created and does not wish to overwhelm us.
    The light by the 4th day allows us to see and feel the light and the dark with the sun, the moon and the stars. As where there is darkness there is light and where there is light there is darkness.
    The pandemic has been an attempt to indeed, guide us to have patience and awareness.
    The enforced restrictions of the pandemic with regards to the sabbath, help remind us that God created seven days even though we are taught that He rested on the 7th day, we can all practice our faith everyday by being one with God wherever we are.

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  5. Leaning into the darkness is a call for this pandemic Advent. The God of Providence is present in this darkness. I am confident it is the prelude to a birth.

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  6. Restrictions of the pandemic have reinforced in me the choices I can make when I wait.
    I can wait in fear, I can wait in doubt or I can wait in joyful hope. COVID-19 has forced me to wait and I choose to wait in prayerful hope. It takes courage and patience to wait-to wait for a vaccine, to wait for life to return to a time when we can meet face to face, and to wait for profound opportunities to experience the Incarnation.

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  7. I appreciate Day 4-the creation of sun, moon and stars. I am fascinated by their beauty and full of wonder at God’s Providential love to create such beauty for us.
    Sr. Pat Eeckhout CDP

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